Geçen sene, hiç alışık olmadığımız şekilde, İtalya Bisiklet Turu sonbaharda koşulmuştu. Bu yıl, salgın paniğinin dinmesi sayesinde, alışıldık tarihine geri döndü. “La Corsa Rosa”ya da bu yakışır zaten. Bahar, uyanan tabiat ve dünyanın en güzel ülkelerinden birinde sezonun ilk büyük turu… Bisiklete böyle bir günde mi aşık oldum tam hatırlamıyorum ama sevdamın sürmesinde Giro’nun rolü büyük. Memleketimizde ekonomi çökmüş, covid şahlanmış, adaletsizlik artık yüzsüzlük seviyesine ulaşmışken cumartesi günü üç haftalık bir keyif dünyasına dalacağım. Kıyamet koparken kendini afyon tekkesine kapatan bir tiryaki gibi Giro104’ün pembe dünyası dışarıdaki pisliği geçici bir süre unutmamı sağlayacak.
"İç bade, sev Giro var ise aklı şuurun
Dünya var imiş yok imiş ne umurun!"
Canımız Giromuz 8 Mayıs’ta Torino’da başlayıp yirmi iki gün sonra Milano’da bitecek. 21 etapta ceman 3,480 km’lik bir parkur hazırlamış bize Signor Vegni. Tiren ve İyon Denizleri’ne hiç uğramayacak olan yarış, Adriyatik kıyısından çizmenin mahmuzuna kadar indikten sonra Foggia’dan geri dönecek. Toplam 47,000 metre irtifa kazanımı ve altı zirve finişi var. Giro zaten yokuşlarıyla tanınan bir yarıştır; Monte Zoncolan başta olmak üzere altı tırmanışlı etap sonu var. Kraliçe etabımız ise, görünüşe göre, 212 km uzunluğundaki16. Etap (Sacile - Cortina d’Ampezzo). 5,500 mt’nin üstünde pozitif irtifa kazanılacak etapta Fedaia-Pordoi-Giau üçlemesi arka arkaya geçilecek. Passo Pordoi yarışın en yüksek noktası ve Cima Coppi ödülünün de verileceği zirve (2,239 mt).
#16 Kraliçe etap |
Grande Partenza ihalesini Piyemonte bölgesi kazandığından yarış Torino’da kısa bir ITT ile başlayacak. Amaç ilk gün pembe mayoyu Filippo Ganna’nın giymesi ve 4. etaba kadar da taşıması sanırım. RCS ilk gün bir İtalyan’ın giyeceği pembe mayoyla reytinglerin yükseleceğini biliyor, lakin Ganna bu sezon beş kez ITT koştu ve son üçünü kaybetti (T-A, TdRomandie prolog ve son etap). Yani ilk gün mayo Quick-Step’e gidebilir (Rémi, Remco?).
İlk üç etap az konuşan, çalışkan ve sert karakterli oluşlarıyla bilinen Piyemonteliler’in topraklarında. İkinci etabın startı Savoie kralına küçük bir av köşkü diye başlayıp koca bir saraya dönüşen Stupinigi’den verilecek. Bizi bir sprint etabı bekliyor. Giro’da bu yıl bence beş tane net sprint etabı var. #2,#5 ve #13 dümdüz, #7 ve #10 ise arada iniş çıkışlar olsa da büyük olasılıkla toplu bir finişle bitecek gibi görünüyor. #3 ve #18 de sprint takımlarının aklını çelebilir ama profillerine bakınca ikinci/geç kaçış grubunca kazanılır gibi duruyorlar. Sprinter olarak kimler var derseniz Caleb Ewan, Elia Viviani, Giacomo Nizzolo, Tim Merlier, Fernando Gaviria ve elbette yeniden formuna kavuşan Peter Sagan start alacaklar. Ha bir de Dylan Groenewegen cezasını bitirip geri dönüyor. Pelotonun onu nasıl karşılayacağı bilinmiyor. DeceuninckQST düşmanca davranacak mı, gerginlik olacak mı göreceğiz. Sıkıntı çıkmaz umarım. Jakobsen de yarışlara döndü, öpüşüp barışmak lazım artık. Groenewegen’ın sprintlerdeki tutumu ve nasıl yarışacağı benim asıl merak ettiğim nokta olacak.
9. Etap profili (16 Mayıs) |
Piyemonte’de dolaşıp Piacenza üstünden Modena, oradan Adriyatik kıyısı derken ilk ciddi yokuş etabı yarışın dokuzuncu gününde. Apeninler’deki Campo Felice finişinin son 1.5 kilometresi toprak zeminde. Ama asıl üç gün sonraki “Brunello di Montalcino” şarap etabında göreceğiz toprak zemini. 11. Etap Perugia’dan başlayıp Toskana’ya doğru yönelecek. Toplam 2,500 mt irtifa var. Ayrıca ve daha önemlisi, son 70 km’nin yarısı “sterrati” denen ve Strade Bianche’den bildiğimiz toprak yollardan oluşuyor. Yanlış yerde patlayan bir lastik klasmanı uçurur. İlginç bir etap olacak.
#12 etap ve stabilize toprak sektörler |
#12 de tuzak kurmaya yada uzağa düşmeye çok elverişli bir profile sahip. 212 km ve 3,700mt irtifa. Hep iniş çıkışlı. İtalyan bisiklet tarihine selam için Gino Bartali (Ponte a Ema) ve Alfredo Martini’nin (Sesto Fiorentino) kasabalarından geçeceğiz. Kaçış grubu kazanır gibi ama bir yandan da klasmancıların hamle yapabileceği bir etap. Son kısmı da cilveli.
Romeo ve Jülyet’in kenti Verona sprintinden sonra Monte Zoncolan geliyor ama bu kez Ovaro’dan değil doğudaki Sutrio tarafından çıkılacak. En son 2003’de çıkılmış. Biraz daha insaflı bu tırmanış. 13.5 kilometre ve ortalama eğim %9. Nihai 3 km çok ağır, maksimum eğim %23. Son iki yüz metrede tükenen biri 30 saniye fark yiyebilir.
Tadej Pogacar ve Primoz Roglic bu sene Giro’da yoklar ama hazır sınıra o kadar yaklaşmışken diğer tarafa da bir bakalım demiş RCS. 15. Etap kısım kısım Sloven topraklarında geçiyor, finiş de Gorizia’da. Yarıştaki üç Sloven sporcu (Mohoric, Domen, Tratnik) Bahrain “El Muzaffer” kadrosunda. Pelotonu onlar çeksin.
Cortina’da biten kraliçe etaptan sonra ikinci dinlenme günü ve ardından elbette İtalya Turu’nun meşhur son haftası başlayacak. Son hafta 5 etabın üçü dağ (#17, #19, #20), biri düz (#18). Üç dağ etabı da zirve finişiyle sonlanacak; 20. Etap iki bin metrelerin üstündeki iki dağ geçidiyle bitiyor (İsviçre topraklarında). 30 Mayıs’ta Milano’daki 30.3 km’lik düz ITT ile yarış bitecek. Son dokuz yılda üç kez şampiyonu son gün koşulan ITT belirledi, o bu sene de kritik olacaktır.
#21 Milano ITT |
Parkur böyle… Sprinterleri saydık, hızlı çocuklar için daha derin analiz gerektiren bir durum göremiyorum. Viviani, Groenewegen ve Sagan’ın performanslarını merak ediyorum. Caleb Ewan en iyileri gibi duruyor ama Tim Merlier de bayağı yarış kazandı bu sezon. Sagan’ın kontratı bitiyor. Patrick Amca da yarışa sprintersiz geldi. Bilmiyorum artık…
Genel klasman adayları gelecek yazıda…
Jakobsen x Groenewegen veya "Dökonink' x Groenewegen savaşı sürüyor, Fabio Bey'in dünkü tweetlerine bakacak olursak :///
YanıtlaSilE biraz yasal zorunluluk var sanırım. Açık açık özür dilerse maddi/manevi tazminata konu olabilir durum. Avukatları "özür dileme" demiş olabilirler.
SilSarper Hocam, 4 ve 6 etaplar da yokuş finişi. Saganesque sprinterlera mı yoksa kaçışa mı kalır sizce? GKlik bir durum olusur mu? Bir de klasik Giro cümlesi "kimin kazanacağını değil, kimin kazanamayacağını göreceğiz"i 9 etap için söyleyebilir miyiz?
YanıtlaSil